Pandemia COVID-19 i ograniczenia z nią związane zmieniły funkcjonowanie wielu instytucji, w tym placówek diakonijnych. Ma to również wpływ na działania prowadzone przez wolontariuszy zagranicznych. Jak wygląda wolontariat w czasie pandemii?
Diakonia Polska jest organizacją wysyłającą i goszczącą w ramach programów wolontariatu międzynarodowego. Co roku koordynuje projekty wolontariackie młodych ludzi z zagranicy. Wolontariusze ci pracują w placówkach diakonijnych w różnych miejscach w Polsce. Sytuacja pandemii COVID-19 spowodowała zmiany w codziennych działaniach wolontariuszy.
Romane z Francji i Renata z Węgier odbywają swój wolontariat w Ewangelickim Centrum Diakonii i Edukacji we Wrocławiu. W szkołach prowadzonych przez ECDiE pomagają uczniom i nauczycielom, m.in. w lekcjach angielskiego, garncarstwie, zajęciach sportowych czy w bibliotece. – Uczniowie są dla nas dobrymi nauczycielami języka polskiego. Praca z nimi sprawia nam dużą przyjemność. Są spontaniczni i zmotywowani do nauki. Sprawiają, że czujemy się potrzebne – opowiadają wolontariuszki.
Pandemia COVID-19 spowodowała szereg ograniczeń w życiu społecznym. Szkoły zostały zamknięte, a nauczanie przeniesione do internetu. Dla młodych wolontariuszek, znajdujących się obecnie daleko od swoich domów rodzinnych, to też nie była łatwa sytuacja. – Dla mnie najtrudniejsza w tej sytuacji jest niepewność co do przyszłości – mówi Romane. Podkreśla też, że codzienność jest łatwiejsza dzięki Renacie, z którą mieszka i dzieli los wolontariuszki.
Sytuacja pandemii zmieniła ich codzienne życie, ale dalej przygotowują razem z uczniami różne projekty. – Kiedy usłyszałyśmy o społecznej izolacji związanej z epidemią koronawirusa, zaczęłyśmy się zastanawiać nad alternatywnymi zajęciami i lekcjami, które mogłybyśmy robić z uczniami – mówi Francuzka. Razem z Renatą rozpoczęły konwersacje on-line z uczniami po angielsku.
– Niektórym z uczniów pomagam też przygotować się do egzaminu maturalnego. Przygotowaliśmy razem prezentację na dzień św. Patryka – opowiada Romane. Czasem ćwiczy też z uczniami język francuski. Chwali te lekcje on-line. – Mimo że jest mi trudniej zmotywować uczniów, to wydaje mi się, że oni cieszą się z tych konwersacji ze mną – mówi.
Obie wolontariuszki przygotowały też maseczki ochronne.
Pandemia zmieniła również codzienność innych wolontariuszy. Emmanuel z Francji odbywa swój wolontariat w Przedszkolu nr 1 w Koninie. Ponieważ przedszkola zostały zamknięte, tradycyjne zajęcia nie są prowadzone. – Nauczycielka poprosiła mnie, abym przygotował jakieś materiały, które można by zamieścić na stronie internetowej przedszkola – mówi. Zaproponował gry i zabawy edukacyjne do nauki języka francuskiego. Ponadto Emmanuel stara się pracować nad swoją znajomością języka polskiego.
W Ewangelickim Centrum Diakonijnym „Słoneczna Kraina” w Katowicach swój projekt wolontariacki realizuje Elisa z Włoch. Już przed pandemią prowadziła m.in. lekcje języka angielskiego i włoskiego. Obecnie kontynuuje lekcje języków obcych przez Skype. Uczy języka hiszpańskiego, włoskiego i angielskiego.
mk
Czytaj też: